VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Fixace a automatizace hlásek

10.7. 20230 Komentářů

Téma tohoto týdne v letním Logohraní a velké téma všeobecně. Zní to složitě, ale většina z Vás to nejspíš bude dobře znát. Podařilo se Vám s dítětem některou hlásku vyvodit, umí ji vyslovit, dost možná se daří i v rámci procvičování, ale v řeči ji nepoužívá. A to je někdy k zbláááznění!!!

„Proč to kruci neříká, když to umí?!! To mi snad dělá naschvál!!“

To slýchám dost často. Chtěla bych podotknout, že děti nic nedělají „naschvál“ tedy tak, jak to myslíme my, že by nás chtěly prvoplánově vytočit. A to říkám navzdory tomu, že mám doma ukázkového skřítka naschválníčka. Jenže to jsou vždycky nějaké signály, které mi mají něco říct. Když se nevzteknu a vyzvednu si celou zprávu, nestačím se divit, jak jsou děti moudré 

Proč se ale někdy již naučená hláska nedaří? Zde jsou nejčastější (ale rozhodně ne všechny) příčiny:

Nejsou vybudovány dostatečně pevné základy. Sice jsme se nějak dopracovali ke správnému zvuku hlásky, ale stojí to velké úsilí, velké soustředění, zdaleka ještě do sebe vše nezapadlo, aby to šlo s lehkostí.

Sluchové vnímání

Není dostatečně rozvinuté sluchové vnímání a dítě neví, kde které hláska je. Typicky u hlásky L, kdy ji dítě používá na začátku i na konci slov, ale nikoli uprostřed zejména ve spojení se souhláskou (holka, půlka, delfín, kabelka. klobouk), protože ani neví, že tam je L také schované.

Cvičíme totéž stále dokola. Stejná cvičení pro jazýček. Stejnou sadu obrázků. Nejsme kreativní. Dítě pak zvládá danou sadu obrázků a neodnese si novou hlásku třeba… na procházku.

Co vyrazit na procházku?

Má šiška L? A hruška? A tráva? Že nééé?
Ale Louže, bodLáky, baLíky sLámy nebo siLnice, to už je jiná, co myslíte? Takto můžete cvičit za pochodu kteroukoli hlásku, kterou zrovna potřebujete procvičit. U předškoláků se můžete zkoušet ptát i, jestli je daná hláska na začátku, na konci nebo uprostřed slova. Můžete sbírat body, hledat, čeho je nejvíc, kdo najde nejvíc…
Vše dle libosti a Vašeho nastavení! A pokud Vaše dítě dokáže správně vyslovit název vesnice, kde jsem se toulala, patrně mě už nepotřebujete 

Pro Vás ostatní jsem ale tu s dalšími hravými letními tipy v právě probíhajícím letním Logohraníhttps://vyvojreci.cz/letni-logohrani/ nebo v některém dalším kurzu zaměřeném přímo na konkrétní hlásky či oblast vývoje řeči: https://vyvojreci.cz/kurzy/

Pokud máte pocit, že jste skutečně vyzkoušeli vše a stále se nedaří, může být problém například v přetrvávajících primárních reflexech či jiných senzorických a dalších nastaveních. Pak je potřeba se na vše podívat individuálně a najít konkrétní příčinu.

JAKOU MÁTE ZKUŠENOST VY? ZASEKLI JSTE SE NĚKDE? A CO VÁM POMOHLO SE „ODSEKNOUT“?

Inspiroval Vás článek?

S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES? 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů