VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Jak má vypadat řeč předškoláka?

11.9. 20240 Komentářů

Jednoznačně je důležité si připomenout, že obsah má vždy přednost před formou. Mnohé oblasti jsou tedy důležitější než výslovnost.

V ideálním případě předškolák

💗 má v pořádku porozumění, a to i v případě složitějších větných konstrukcí či instrukcí složených z více částí.

💗v souvislosti s výše uvedeným má kvalitní sluchovou paměť, aby si udržel slyšené a zvládl vše zpracovat.

💗mluví v gramaticky správných větách i souvětích.

💗 bez obtíží zvládá smysluplnou konverzaci.

💗 má přiměřenou slovní zásobu a dobrý přístup k ní, tedy snadno si slova vybavuje a adekvátně je používá, ve správném významu i se správnými koncovkami

💗 zvládá vyprávění, pozor, tohle vypadá jednoduše, ale pro mnohé děti je dnes složité vyprávět příběh, držet se důležitých bodů, dějové i časové osy, čím dál častěji je i toto něčím, co je potřeba s dětmi aktivně trénovat

A co ta výslovnost?

Nedávno jsme tu měli tabulku vývoje výslovnosti, ze které vyplývá, že některé hlásky jako R, Ř či sykavky dozrávají ještě kolem 6,5let. Mnoho dětí v první třídě nemá správnou výslovnost. Čímž určitě nenabádám k tomu nechat to být. Jsme na prahu posledního předškolního roku Vašich dětí, právě teď je dobré začít a dá se leccos stihnout. Jen tam nemusí být stres a tlak.

Předškolák by měl

💗 vyslovovat správně všechny jednodušší hlásky, než jsou R, Ř a sykavky.

💗 v každém případě umět sluchem rozlišit i hlásky, které ještě motoricky úplně přesně vyslovit neumí.

Pokud je přítomen nějaký nesprávný návyk ve výslovnosti, tedy některá hláska tvořena vysloveně nesprávným způsobem, typicky ráčkování či mezizubní sykavky, je rozhodně na místě vše řešit s logopedem co nejdříve, i dříve než v posledním předškolním roce.

Pokud dítě vše umí správně vyslovit, ale ne vždy vše správně použije, je dobré cvičit sluchové vnímání a vězte, že počátky čtení a psaní pomohou mnoha hláskám, aby zapadly na své místo a byly používané.

Stejně tak první třída často dodá i případnou chybějící motivaci k doladění hlásek R a Ř, pokud na nich pracujete, ale stále to není ono.

Tedy z hlediska řeči bych shrnula, že

💗 jsou důležitější oblasti než výslovnost a na ty je dobré se zaměřit a nepodcenit je, dají se trénovat lehce, hravě, v každodennosti a stojí za to si na ně najít a průběžně během předškolního roku nacházet čas.

💗 výslovnosti se určitě také věnujte, pokud jste dosud s logopedií vyčkávali a doufali, že se vše spraví samo, nyní již nevyčkávejte a pusťte se do výslovnosti aktivně. Nicméně nemusíte na sebe vyvíjet zbytečný tlak, některé věci do sebe skutečně zapadnou až v první třídě. Aby ale mohly zapadnout, musí být vše dobře připraveno.
Nelze například čekat, že dítě, které v řeči v podstatě vůbec nezvedá jazyk, nastoupí do první třídy a najednou začne samo od sebe říkat „R“. Tam se naopak někdy stává, že „R“ ve škole slyší, moc ho chce říkat, ale protože jazyk není připraven, začne ho tvořit vzadu na jazyku, začne tedy ráčkovat… A je na světě zlozvyk, který se předělává mnohem hůře, než když dítě „R“ jen vynechává či nahrazuje „L“ apod.

Jak je na tom Váš předškolák? Kterou z výše zmíněných oblastí potřebuje rozvíjet?

Zdaleka nejen řeči v celé šíři se budeme věnovat v komplexním kurzu předškolní přípravy, kterým každoročně prochází cca stovka rodičů a dětí, podzimní běh startuje 21. 10. 2024 a do neděle 15. 9. 2024 se můžete připojit za nižší cenu, více informací ZDE.

Inspiroval Vás článek?

S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES? 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů