VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Předřečové období

24.2. 20230 Komentářů

Předřečové období je velmi významnou a často opomíjenou etapou ve vývoji řeči. Je to doba od narození do prvních slov. Obvykle trvá cca 1 rok, ale může trvat i 2 či 3 roky.


Pokud vývoj řeči plyne hladce, zaznamenáváme v předřečovém období tyto mezníky:

  • kolem 1. měsíce ZRAKOVÝ KONTAKT
  • od 3. měsíce BROUKÁNÍ
  • od 6.-8. měsíce: NAPODOBIVÉ ŽVATLÁNÍ, GESTA, začíná ZÁMĚRNÁ KOMUNIKACE
  • od 10. měsíce: stadium ROZUMĚNÍ ŘEČI
  • kolem 1 roku: PRVNÍ SLOVA

Pokud se některá fáze opozdí, velmi pravděpodobně se posunou i další fáze. V předřečovém období se budují PEVNÉ ZÁKLADY PRO MLUVENOU ŘEČ.

Které to jsou a jak je můžeme podpořit?

CELKOVÝ MOTORICKÝ VÝVOJ

Řeč je nejjemnější motorika, její vývoj je závislý na správném průběhu celkového motorického vývoje. Dbejme tedy na to, aby dítě mělo dostatek času a prostoru k objevování a zkoumání. Je důležité, aby proběhly všechny vývojové fáze včetně plazení a lezení.


ZRAKOVÝ KONTAKT

Když s dítětem mluvíme, vždy se snažíme, aby se na nám dívalo do obličeje, učí se tak rozpoznávat naše emoce i pohyby úst, obojí mu pomůže lépe vnímat řeč a rozumět jí. Mysleme na to a vždy přibližme obličej k dítěti, aby mohlo dobře zaostřit a sledovat nás.


POCHOPENÍ STÁLOSTI PŘEDMĚTŮ

Kolem 8. měsíce dítě začíná chápat, že předměty nemizí, když je v danou chvíli nevidí. V této fázi proto začíná dávat smysl si pamatovat, že k určitým předmětům či osobám patří určitá slova. Je proto velmi vhodné vše pojmenovávat krátce, jasně a stále stejně, aby si dítě mohlo postupně propojit slova a objekty, k nimž se slova vztahují. Doporučuje se na děti mluvit v podstatě jednoslovně či alespoň první slovo zdůraznit – když se dítě např. zadívá na auto, tak říct jako první AUTO a každý den znovu a znovu… V tomto období vývoji řeči zkrátka svědčí opakované činnosti s opakovanými pojmenováními.


SDÍLENÁ POZORNOST

Je základem komunikace – něco mě zaujalo, chci se o to podělit. Objevuje se také kolem 8. měsíce a projevuje se tím, že dítě dokáže zároveň sledovat předmět, který ho zaujal a dát blízké osobě najevo, že má o tento předmět zájem – může jít jen o střídavý pohled na věc a na osobu, nebo ukazování, natahování se, vydávání zvuků…

GESTA

Jsou přirozenou součástí vývoje řeči zejména v období od 8 do 16 měsíců, kdy už jejich funkci z většiny přebírají slova. Je velmi vhodné podporovat řeč gesty, usnadňuje to porozumění i dorozumění.

CHUŤ KOMUNIKOVAT

V předřečovém období by dítě mělo pochopit, že mluvit má smysl – může tím dosáhnout naplnění svých potřeb (podat hračku, dostat napít), může prožívat příjemné pocity, legraci. Měli bychom reagovat na jakoukoli snahu dítěte o komunikaci, aby vědělo, že mu nasloucháme a že má smysl se snažit nám něco sdělit.

ZVUKY

Podporujeme dítě ve hře se zvuky, podporujeme situace, ve kterých vydává nejrůznější zvuky, podporujeme i situace, ve kterých soustředěně naslouchá zvukům. Necháváme ho experimentovat. A rozhodně ho zvuky nezahlcujeme. Pozor na stálou zvukovou kulisu v podobě stále zapnuté televize, rádia apod., to může velmi negativně ovlivnit vývoj sluchového vnímání.

OROMOTORIKA

Necháme dítě experimentovat také s mluvidly, nabízíme vhodné pomůcky, které stimulují aktivitu svalů tváří, úst, jazyka. Pokud možno nepoužíváme dudlík.
Pokud vše výše uvedené funguje, můžete se brzy těšit na první slůvka! A kdyby to náhodou nebylo přesně v roce, nevěšte hlavu, každé dítě má své individuální tempo.

Inspiroval Vás článek?

S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES? 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů