VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Bachovy esence, emoce a logopedie

Kde se vzaly Bachovy esence a o co se vlastně jedná?

Bachovy květové esence jsou úžasným darem, který tu po sobě zanechal Dr. Edward Bach (1886-1936), anglický lékař a homeopat. Opustil svou úspěšnou londýnskou praxi s vírou, že příroda nabízí jednodušší možnosti léčby. Objevil 38 esencí, které odpovídají 38 emočním stavům. Jejich kombinacemi lze ovlivnit nepřeberné množství emočních rozpoložení. Dr. Bach byl přesvědčen, že vyladění emoční stránky výrazně přispívá celkové pohodě a zdraví. Že se nemýlil dokazuje celosvětová obliba Bachových esencí trvající až do dnešních dní.

S Bachovými esencemi jsem se seznámila před 4 lety, kdy jsem si procházela syndromem mateřského vyhoření a stavem v podstatě bezemočním. Postupně jsem je začala používat pro svou rodinu a své blízké. Byla jsem nadšená jejich účinky, absolvovala jsem kurz, pročetla všechnu dostupnou literaturu a začala Bachovy esence zařazovat i do mé praxe. A proč se vlastně jako logopedka zabývám emočními stavy? Protože emoce s logopedií velmi souvisí! V rámci logopedie probíhá proces učení, zapojujeme mnoho oblastí mozku, aby se naučil a používal něco nového. A mozek se dokáže učit nové věci pouze v pozitivním emočním nastavení. Pokud je v těle strach, úzkost, nervozita, stres mozek odpovídá stresovou reakcí – útok, nebo útěk. Je-li mozek v takovém nastavení, zcela jistě ho nezajímá, jak se správně tvoří hláska L.

Co je v této souvislosti velmi důležité a málo zmiňované je skutečnost, že emoce dítěte a matky jsou provázané. Děti vnímají a nasávají emoce svých maminek, i když se maminky mnohdy snaží své emoce skrýt a dítě nezatěžovat… Děti přesto vědí. Nebo spíše cítí. Cítí, že něco není v pořádku. Je potřeba pečovat o emoce vlastní iemoce našich dětí, jsme jako spojené nádoby. Čím je dítě menší, tím hlubší toto spojení je. Do sedmi let je velmi silné, pak postupně slábne, ale má svůj význam po celé dětství. Nejvíce to platí u maminek a dětí, ale pokud je s dítětem v úzkém kontaktu a blízkém vztahu další dospělý, je potřeba myslet i na něj a jeho emoce.

A souvislost s logopedií?

Pokud je maminka (někdy i podvědomě) v emočním nastavení strachu (že dítě nebude spolupracovat, že mu to nepůjde, že se to nikdy nenaučí), zoufalství (už jsme chodili tam a tam, pořád trénujeme a pořád to nikam nevede), přetížení (musím zvládnout svou práci, udělat s nejstarším úkoly do školy, naházet věci do pračky, uvařit večeři a ještě k tomu logopedii…), vzteku (ten náš lump vůbec nespolupracuje, utíká od stolu, dělá mi naschvály, asi mi z toho bouchne hlava!) či jen „obyčejné“ únavy, vše se přenáší na dítě.

A k tomu mají děti svůj vlastní emoční svět a své vlastní postoje. Mohou mít své vlastní strachy, obavy a úzkosti, které mohou a nemusí souviset s logopedií (např. s nedobrou předchozí zkušeností), ale mohou i „jen“ zaměstnávat jejich hlavičku a nedopřát ji klid na učení se něčeho nového. Mohou mít svůj svět plný fantazie, ze kterého nerady přistávají zde na planetě Zemi. Mohou mít pocit, že jim to nepůjde, a proto se do toho ani nepustí. Mohou mít odpor k plnění úkolů jako takových…

A když se spojí emoce maminky a dítěte, může z toho vzniknout směs, která znemožní pohodové emoční nastavení, které dítě potřebuje nejen k logopedii, ale i k zachování celkového fyzického a psychického zdraví.

Dobrá zpráva je, že se to dá řešit. Je mnoho technik, jak pracovat s emocemi.  Ale metodou první volby jsou pro mě jednoznačně Bachovky! Jsou jednoduché, snadno dostupné, fungují velmi rychle, mám zkušenost, že u dětí okamžitě a mohou zlepšit opravdu mnoho oblastí běžného fungování. Jsou vhodné pro děti i dospělé, jejich užívání nemá žádná omezení. Pokud jsou s dítětem nějaké dlouhodobější obtíže, velmi doporučuji, aby se Bachovy esence podávaly současně dítěti i mamince, efekt je pak mnohem větší. Proč tomu tak je, je popsáno výše.

Sečteno a podtrženo, s čím nám (mimo jiné) mohou Bachovy esence pomoci?

  • strachy, obavy, úzkosti jakéhokoli druhu a původu,
  • obtížné zvládání změn (situace jako nástup dítěte do školky, školy, stěhování, rozchod rodičů apod.),
  • vztek,
  • žárlivost (např. na sourozence),
  • pocity méněcennosti, poraženectví, pocit, že něco nezvládám,
  • nesoustředěnost, nepozornost, úniky do fantazie,
  • únava, vyčerpání, pocit fyzického i psychického přetížení,
  • myšlenky neustále vířící hlavou,
  • nespavost,
  • noční děsy…

Na závěr bych ještě ráda podotkla, že emoční nastavení je individuální, na stejné situace reagujeme různými způsoby. Proto doporučuji užívat vždy směs Bachových esencí namíchanou na míru na základě důkladného prozkoumání aktuálního emočního rozpoložení. 

A jaké jsou s Bachovkami zkušenosti z logopedické praxe? Třeba tyto:

Na závěr jen malé připomenutí, že Bachovy esence jsou úžasným pomocníkem, ale jsou jen jedním dílkem skládačky, který nám může pomoci na cestě ke krásné řeči. Mnoha dalším oblastem souvisejícím s vývojem řeči se věnujeme ve všech mých online kurzech.

Inspiroval Vás článek?

S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES? 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů