Vývoj řeči u nejmenších dětí
Jak je to s nejmenšími dětmi?
Ačkoli dítě v prvním roce života nemluví, je právě první rok ve vývoji řeči zásadní. Budují se pevné základy. Od novorozeného miminka k ročnímu dítku, které chodí a používá svá první slůvka, vede dlouhá cesta.
Co všechno musí děťátko zvládnout?
- Motorický vývojProjít všemi fázemi motorického vývoje. Řeč je nejjemnější motorika, pro správný vývoj řeči je nezbytný správný celkový motorický vývoj.
- Ovládání tělaCítit se dobře a bezpečně ve svém těle, naučit se své tělo přiměřeně ovládat.
- KoordinaciProcvičit a zkoordinovat všechny svaly, které se přímo podílejí na mluvení.
- Sluchové vnímáníVytrénovat si sluchové vnímání. Rozpoznávat zvuky řeči. Rozumět řeči. Uložit si do paměti slova, která ho obklopují.
- Navázat vztahyNavázat vztahy se svým okolím a mít chuť komunikovat.
- KomunikaciPochopit, že má smysl komunikovat (protože to přináší příjemné pocity, legraci, vede k naplnění potřeb atd.).
To vše a mnohem více musí ladit. To není málo, co myslíte?
Nebo někdy máme jen pocit, že už by to mělo být lepší… Že kamarádky dcerka už povídá více… Že starší bratr už v tomto věku mluvil ve větách a mladší má zatím jen pár slov…
Často tápeme, co je ještě „v normě“ a co už by bylo dobré řešit s odborníky. Mnohdy hledáme rady a tipy, jak podpořit vývoj řeči sami doma.
Pokud už jsou první narozeniny dávno za námi řeč stále nepřichází, doporučuji sledovat:
- zda dítě slyší, rozumí, reaguje na řeč
- má zájem komunikovat
- komunikuje neverbálně (mimikou, gesty, případně zvuky, slabikami apod.)
- zda vývoj pokračuje, tedy zda dítě přidává nové způsoby a varianty komunikace (to je dobré si zapisovat)
Odpovědi na Vaše otázky přináším v online
Průvodci vývojem řeči dětí 0-3 roky.
Jasný popis souvislostí, mezníků, celého plynutí vývoje řeči.
Jak podpořit ve všech fázích a souvislostech.
Co dělat, když se nedaří, a kdy vyhledat odborníka.
Nejvíc se ptáte, co dělat, když dítě nemluví
Co můžeme vždy vyzkoušet, aby se dítě rozpovídalo?
- Pustit tlak, aby už dítě začalo mluvit, ten nesvědčí ani nám ani dítěti.
- Zestručnit své výpovědi, mluvit na dítě méně a více k věci – tedy k tomu, co zrovna dělá, co odpovídá jeho zájmu, stručně, jasně a stále stejně pojmenovávat.
- Reagovat na všechny komunikační snahy dítěte. I neverbální komunikace je komunikace.
- Pracovat na tom, aby bylo pro dítě smysluplné komunikovat, aby mělo chuť a důvod něco sdělovat – pro pozitivní emoce, naplnění potřeb, legraci apod.
- Dát dítěti více prostoru k reagování a například nabízet možnost výběru: „Chceš vodu nebo džus?“, případně v rámci činností vytvářet situace, kdy si dítě bude žádat „Ještě“ Tyto situace umožňují dítěti být s minimálním úsilím aktivními strůjci svého života, tedy zde komunikace skutečně dává smysl.
Buďte mezi prvními, kdo se dozví o novinkách, webinářích a kurzech, které pro Vás chystám.