Chápu, že o prázdninách je jiný režim, všichni jsme jinak naladění a jinak soustředění, mnohdy taky každý týden vypadá jinak… Najít v tom nějaký řád a čas na pravidelné cvičení může být těžké… Mohla bych vám tu napsat, jak ten řád hledat a proč je to důležité atd… Ale raději vám napíšu, jak se bez něj na chvíli obejít a jak najít logopedii i tam, kde byste ji nečekali…
Dneska třeba na dětském hřišti. Cože? Logopedie na dětském hřišti?!
Řeč je nejnáročnějším motorickým výkonem lidského těla. Vychází z celkové motoriky, která se vyvíjí postupně a propojeně:
Zlepší-li se jedna oblast motoriky, zlepší se i ostatní oblasti. Úplně typicky a běžně vídám ve své poradně obrovské posuny ve výslovnosti ve chvíli, kdy se zlepší grafomotorika (úchop, kreslení, odlehčí se ruka, zlepší se koordinace, najednou to prostě funguje).
A naopak – děti, které jsou celkově neobratné, nekoordinované, mají obtížnější pohybový vývoj či dokonce přímo nějaké pohybové znevýhodnění, onemocnění apod., mívají obtížnější vývoj řeči – ať už opožděný, různě odchylný, či prostě řeč bývá stejně nekoordinovaná a neobratná jako celé dítě… Někdy je to mírné a stačí se jen vědomě zaměřit na motoriku jako celek. Někdy je to ale již skutečný problém a je dobré vyhledat odborníka – fyzioterapeuta, ergoterapeuta – dříve než logopeda či souběžně s logopedem.
A ještě jedna důležitá a s pohybem související připomínka: pohyb rozvíjí propojení hemisfér (polovin mozku). Nebudu teď tady zabíhat do úplných podrobností, velmi zjednodušeně levá polovina mozku řídí pohyby pravé poloviny těla a pravá polovina mozku řídí pohyby levé poloviny těla. Zároveň jsou v mozku různé oblasti, které řídí specifické funkce (oblast pro zrakové vnímání, sluchové vnímání, jemnou motoriku a mnoho a mnoho dalších). Pro mnoho složitějších oblastí včetně řeči je nesmírně důležité, aby spolu spolupracovaly obě hemisféry, protože v každé jsou umístěny některé pro řeč velmi důležité funkce.
Propojení hemisfér se ve vývoji vytváří zcela přirozeně už při správném rytmickém plazení a lezení v prvním roce života dítěte. Pokud tyto fáze ve vývoji dítěte neproběhly, doporučuji fyzioterapii a docvičení těchto důležitých mezníků.
A pro všechny děti doporučuji pohybové aktivity, které podporují spolupráci obou hemisfér a celkovou koordinaci pohybů. Které to třeba jsou?
Pro děti od 5 let je pak možné a vhodné zapojit křížová cvičení, případně podle potřeby i další cvičení, která podporují propojování hemisfér i koordinaci. V případě přetrvávajících primárních reflexů, které jsou u dětí s problematickým motorickým vývojem velmi časté, doporučuji neurovývojovou stimulaci.
A Vám všem, kteří řešíte řeč Vašich dětí, doporučuji ji vnímat jako součást většího celku. Mnohdy skutečně nestačí napravovat pouze řeč. Bez zapojení ostatních oblastí jsou poroky malé nebo žádné. Vzniká fustrace a nechuť ke spolupráci. U dítěte oprávněný pocit, že mu to nejde. Protože nemá vybudované pevné základy v souvisejících oblastech. Nebojte se někdy udělat zdánlivě krůček zpět a docvičit oblasti, které chybí.
Ve všech mých online kurzech budujeme pevné základy a věnujeme se všem souvisejícím oblastem tak, aby do sebe mohlo vše krásně zapadnout a vývoj řeči se začal ubírat správným směrem.
Inspiroval Vás článek?
S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES?