VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Malé zamyšlení o školní úspěšnosti

Někde jsem četla, že cílem předškolní přípravy je úspěšný školák. Co to je úspěšný školák? Ten, který nosí samé jedničky, paní učitelka ho chválí a rodiče jsou na něj pyšní? To nám ale nic neříká o tom, jak se cítí samo dítě. Možná je pod tlakem. Unavené. Vystresované. V nastavení, že musí podat výkon, musí být úspěšné, jinak… co vlastně? A už vůbec to nic nevypovídá o tom, jaký život bude jednou žít…

Pojďme se raději bavit o spokojeném školákovi. Protože právě ten je podle mě cílem kvalitní předškolní přípravy. Jak by se dal popsat spokojený školák?

  • do školy chodí rád
  • navázaný vztah s paní učitelkou a dalšími dospělými osobami ve škole, bez obav s nimi v rámci svých možností komunikuje či interaguje, nemá strach jim sdělit, když má nějaký problém
  • je plnohodnotnou součástí kolektivu dětí, cítí tam své místo, má mezi dětmi i děti sobě bližší, kamarády
  • má chuť se učit, poznávat, zkoumat, zajímají ho nové věci
  • dokáže se přiměřeně soustředit, jeho tělo ho neruší v soustředění
  • má kvalitní porozumění i vyjadřování
  • jeho mozek zvládá zpracovávat více věcí najednou
  • jeho grafomotorické schopnosti ho nebrzdí v rozletu
  • zvládne, když se mu něco nepovede úplně podle představ
  • nežene ho výkon a úspěch, ale zvědavost, hravost, přirozená dětská touha po poznání

Protože, ruku na srdce, co Vám dělá život lepším? Touha po výkonu? Úspěch? Nebo radost z maličkostí, zkoumání, objevování a dětská hravost?

Co závisí na rodičích a učitelích?

Některé z výše uvedených oblastí závisí na nás dospělých. Na rodičích, jak se svým dítětem komunikujeme a fungujeme. Na učitelích a jejich přístupu, který ale v posledních letech vnímám, že se zlepšuje, navíc se rozrůstá nabídka alternativních škol a věřím, že již je možné si pro své dítě vybrat skvělého učitele a prima kolektiv.

Někde samozřejmě můžeme narazit na limity samotného dítěte. Nejsme všichni stejní. Zaplať pánbůh za to! To by přece byla nekonečná nuda! 

Vždy je ale možné rozvíjet mnohé z výše uvedeného tak, abychom rozvíjeli dítě podle jeho možností, laskavě a s respektem:

  • motorika, koordinace, spolupráce hemisfér, celkově fungování mozku
  • vnímání vlastního těla a dobrý pocit v těle
  • grafomotorika, správný úchop, kreslení s radostí a lehkostí
  • laskavá a respektující komunikace, ale i řeč – slovní zásoba, gramatika, schopnost vyjádřit své myšlenky, emoce, názory
  • porozumění
  • výslovnost

Spokojenost našeho školáka i tu naši můžeme značně podpořit kvalitní předškolní přípravou, která zahrnuje vše výše uvedené. A právě takovou cestu Vám nabízím v kurzu Předškolní příprava s logopedkou!

Školní zralost je celý komplex provázaných dovedností. Jedna navazuje na druhou, navzájem se doplňují. Není možné vytrhnout jednu oblast z kontextu a rozvíjet jen tu. Je potřeba respektovat vývojové zákonitosti i dané souvislosti. Že nevíte jaké?

Více se dozvíte na stránce o kurzu.

Petra Nejedlá

Inspiroval Vás článek?

S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES? 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů