VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Příprava pro předškoláky 

Máte doma předškoláka a váháte, zda je pro školu dostatečně připravený?
Hledáte inspiraci, kde se dá. Trénujete grafomotoriku, zrakové a sluchové vnímání.
A možná máte pocit, že to pořád nějak není ono. Že to do sebe nezapadá. Že tomu něco chybí.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Přesně to se mi v poslední době stává čím dál tím častěji. Maminka říká:

„On všechno v podstatě zvládá, když se opravdu soustředí… Ale celé to nějak neladí dohromady, mám strach, jak zvládne školu.“

Mnohdy totiž v rámci předškolní přípravy trénujeme pouze ty dovednosti, které jsou na povrchu. Vyplňujeme grafomotorické listy, hledáme stejné a různé obrázky a symboly, tleskáme slova na slabiky, často se také snažíme rychle dohnat výslovnost. A někdy se to nedaří. Protože nejsou vybudované pevné základy. Které?

  • MOTORIKA
  • SPOLUPRÁCE HEMISFÉR
  • VNÍMÁNÍ VLASTNÍHO TĚLA (VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM, PROPRIOCEPCE, HMAT)

Někdy je potřeba vrátit se zpět

Až když jsou tyto dovednosti dostatečně rozvinuté, mohou se rozvíjet další funkce. Někdy je potřeba se vrátit o kousek zpět a trénovat věci zdánlivě jednodušší. Dáme tím dítěti možnost si vše pěkně ukotvit, a pak už mnohem snáze automatizovat nové dovednosti.

Pokud u předškoláčka něco neladí, vždy bych doporučila zkontrolovat, zda nejsou přítomny přetrvávající primární reflexy.

Emoční nastavení

Zároveň bych ráda zdůraznila důležitost emocí a emočního nastavení nejen dítěte, ale i rodiče. Nezřídka to bývá rodič, který si nese své trauma ze školy a ze všeho nejvíc usiluje o to, aby jeho dítě nezažilo podobné trauma. Je jistě chvályhodné chtít pro své dítě to nejlepší, ale hlasuji pro to, aby volba toho nejlepšího vzdělávacího směru pro naše dítě vycházela z lásky a ne ze strachu. Traumata ze školy je možné a velmi vhodné si zpracovat a nepřenášet je na dítě. Dítěti dejme naopak důvěru, že vše krásně zvládne, ať už se rozhodnete pro běžnou či jakoukoli jinou školu či variantu vzdělávání.

A jak je to s řečí a školou?

Pro nástup do školy je z hlediska řeči důležité:

  • dostatečně rozvinuté porozumění i složitějším větným konstrukcím,
  • schopnost konverzace i vyprávění podle časové osy,
  • přiměřená slovní zásoba,
  • přiměřené zvládnutí gramatiky.

Výslovnost nemusí být ještě úplně dokonalá.
Kolem 6,5 let ještě postupně dozrávají sykavky. Často až v průběhu první třídy také naskočí R a Ř. Důležité ale je, aby dítě mělo dobře rozvinuté sluchové vnímání, aby hlásky dokázalo dobře odlišit, i když je ještě nevyslovuje správně.

Více informací ve videu

 

Jak je to se školní zralostí z pohledu logopeda, můžete mrknout zde:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Pokud Vás zajímá skutečně komplexní předškolní příprava, kterou si můžete projít se svým dítětem, mrkněte na online kurz Předškolní příprava s logopedkou.

Postupně půjdeme od nejjednodušších cvičení až po ty hodné dětí nastupujících do první třídy.

Další inspiraci ode mě najdete na mém YouTube kanálu nebo Facebookové skupině: 

Další inspiraci najdete na mém YouTube kanále

A pokládat dotazy v mé facebookové skupině

S láskou Petra Nejedlá

Pokud řešíte výslovnost Vašeho předškoláka, mrkněte na kurzy Jak na hlásky LDRŘ a Jak na sykavky..

Buďte mezi prvními, kdo se dozví o novinkách, webinářích a kurzech, které pro Vás chystám.

Křestní jméno*
E-mailová adresa*
Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů