VÝVOJ ŘEČI

v souvislostech

Příprava pro předškoláky 

Máte doma předškoláka a váháte, zda je pro školu dostatečně připravený?
Hledáte inspiraci, kde se dá. Trénujete grafomotoriku, zrakové a sluchové vnímání.
A možná máte pocit, že to pořád nějak není ono. Že to do sebe nezapadá. Že tomu něco chybí.

Přesně to se mi v poslední době stává čím dál tím častěji. Maminka říká:

„On všechno v podstatě zvládá, když se opravdu soustředí… Ale celé to nějak neladí dohromady, mám strach, jak zvládne školu.“

Mnohdy totiž v rámci předškolní přípravy trénujeme pouze ty dovednosti, které jsou na povrchu. Vyplňujeme grafomotorické listy, hledáme stejné a různé obrázky a symboly, tleskáme slova na slabiky, často se také snažíme rychle dohnat výslovnost. A někdy se to nedaří. Protože nejsou vybudované pevné základy. Které?

  • MOTORIKA
  • SPOLUPRÁCE HEMISFÉR
  • VNÍMÁNÍ VLASTNÍHO TĚLA (VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM, PROPRIOCEPCE, HMAT)

Někdy je potřeba vrátit se zpět

Až když jsou tyto dovednosti dostatečně rozvinuté, mohou se rozvíjet další funkce. Někdy je potřeba se vrátit o kousek zpět a trénovat věci zdánlivě jednodušší. Dáme tím dítěti možnost si vše pěkně ukotvit, a pak už mnohem snáze automatizovat nové dovednosti.

Pokud u předškoláčka něco neladí, vždy bych doporučila zkontrolovat, zda nejsou přítomny přetrvávající primární reflexy.

Emoční nastavení

Zároveň bych ráda zdůraznila důležitost emocí a emočního nastavení nejen dítěte, ale i rodiče. Nezřídka to bývá rodič, který si nese své trauma ze školy a ze všeho nejvíc usiluje o to, aby jeho dítě nezažilo podobné trauma. Je jistě chvályhodné chtít pro své dítě to nejlepší, ale hlasuji pro to, aby volba toho nejlepšího vzdělávacího směru pro naše dítě vycházela z lásky a ne ze strachu. Traumata ze školy je možné a velmi vhodné si zpracovat a nepřenášet je na dítě. Dítěti dejme naopak důvěru, že vše krásně zvládne, ať už se rozhodnete pro běžnou či jakoukoli jinou školu či variantu vzdělávání.

A jak je to s řečí a školou?

Pro nástup do školy je z hlediska řeči důležité:

  • dostatečně rozvinuté porozumění i složitějším větným konstrukcím,
  • schopnost konverzace i vyprávění podle časové osy,
  • přiměřená slovní zásoba,
  • přiměřené zvládnutí gramatiky.

Výslovnost nemusí být ještě úplně dokonalá.
Kolem 6,5 let ještě postupně dozrávají sykavky. Často až v průběhu první třídy také naskočí R a Ř. Důležité ale je, aby dítě mělo dobře rozvinuté sluchové vnímání, aby hlásky dokázalo dobře odlišit, i když je ještě nevyslovuje správně.

Více informací ve videu

 

Jak je to se školní zralostí z pohledu logopeda, můžete mrknout zde:

Pokud Vás zajímá skutečně komplexní předškolní příprava, kterou si můžete projít se svým dítětem, mrkněte na online kurz Předškolní příprava s logopedkou.

Postupně půjdeme od nejjednodušších cvičení až po ty hodné dětí nastupujících do první třídy.

Další inspiraci ode mě najdete na mém YouTube kanálu nebo Facebookové skupině: 

Další inspiraci najdete na mém YouTube kanále

A pokládat dotazy v mé facebookové skupině

S láskou Petra Nejedlá

Pokud řešíte výslovnost Vašeho předškoláka, mrkněte na kurzy Jak na hlásky LDRŘ a Jak na sykavky..

Buďte mezi prvními, kdo se dozví o novinkách, webinářích a kurzech, které pro Vás chystám.

Křestní jméno*
E-mailová adresa*
Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů