Možná jste zrovna v situaci, kdy jste dostali od logopeda papír s obrázky a máte za úkol trénovat ideálně každý den po dobu 20 minut. A možná Vám to připadá jako naprosté sci-fi, když se podíváte na to Vaše „letadlo“, které létá kolem vás… Nebojte se, existují i jiné možnosti. Ráda bych upozornila, že každodenní cvičení téhož, opakování stále stejných obrázků stále stejným způsobem není příliš efektivní.
Jednak se dítě obvykle naučí vyslovovat slova správně pouze s tím jedním papírem a neodnese si je nikam jinam. To znamená, že danou hlásku umí pouze v danou chvíli, ale jakmile někam odběhne, hláska se mu ztratí. A jednak to samozřejmě není zábava. Ani nás by nebavilo dělat každý den pořád to samé dokola. Dobrá zpráva je, že to jde i jinak!
Mnohem lepší je vzít logopedii do terénu! Na procházku, na hřiště, do auta, do obchodu… Skvělá je kombinace soustředěné práce u stolu a procvičování v rámci běžného, každodenního fungování. Vždy říkám svým klientům, že stačí soustředěných pár minut denně. Opravdu pár, což znamená klidně dvě minutky plné pozornosti věnované cvičení jazyka se zrcátkem nebo čehokoli jiného, co v tuhle chvíli potřebujeme nejvíce cvičit. A zároveň si vše v rámci každodennosti několikrát hravě připomenout – při čistění zoubků, u jídla, cestou ze školky, ve vaně… Zkrátka klasické a lety ověřené „krátce a často“ zde skutečně platí. Budujeme v mozku nové cestičky, procvičujeme svaly, které doteď trošičku zahálely… Je potřeba se ke všemu opakovaně vracet, to ale neznamená dělat stále dokola tutéž činnost.
Buďte kreativní! Běžte třeba hlásku, kterou teď trénujete, hledat na koupaliště, na zahradu, do lesa, na ulici, do města, kamkoliv. Hrajte si s tím, aby dítě hlásku vnímalo, poznalo, aby vědělo, kde ji má použít. Zapojte se do hry, buďte aktivní, hledejte také, dělejte chyby a nechte dítě Vás opravit, střídejte si role. Buďte v tom parťáci, nikoli učitel a žáček. Zapojte legraci. To je velký pomocník v zapamatování.
Někdy cítíme velký tlak, že už by dítě něco mělo umět… Bylo to v tabulce, říkala to paní učitelka, babička, sousedovic holčička už to přece umí… Jenže každé dítě je jiné a vůbec to neznamená, že jsme něco udělali špatně, když naše dítě něco nedělá přesně v „tabulkovém věku“. Je ale dobré hledat souvislosti, zamyslet se, zda má dítě již vybudované pevné základy a je připraveno na to, co ho teď chceme učit. A pak pustit tlak. Zkuste se naladit a být v pohodě. Trénujte tak, aby Vás to bavilo. A věřte sobě i svému dítěti, že výsledky přijdou. Tlak totiž děti vždy cítí. Tlak vytváří odpor. A někdy se jen pod tím tlakem děti kroutí jako by byly z hadích ocásků. Nedovolí jim se uvolnit a učit se něčemu novému.
Každé dítě je jiné. Má jiný biorytmus, v jiné části dne je schopné a ochotné se na něco soustředit. Baví ho něco jiného od aut a dinosaurů přes zvířátka až po víly a jednorožce. Některé děti si lépe zapamatují viděné, některé slyšené, některé si vše potřebují doslova osahat. Vy jste těmi nejlepšími průvodci pro Vaše dítě. Nedržte se univerzálních rad typu někdo řekl, že nejlepší je trénovat tak a tak. Kdy je ten správný čas pro Vaše dítě? Hned ráno, když je zvědavé a natěšené na všechno? Večer ve vaně, když má pohodičku? Těsně před spaním, když Vás má blízko a má chuť s Vámi dělat vlastně cokoli? Venku na procházce, když jsou nožičky zaměstnané pochodováním a pusinka má chuť si povídat? Nebojte se zkoušet a zapojit více smyslů. Přidejte zrcátko. Nahrávání na mobil či tablet, poslouchejte, hledejte, co se kdy kde povedlo, co bylo to ono. Nechte dítě, ať samo hledá a zkoumá a má chuť se posouvat. Přidejte „dobrůtku“, která přinese hmatový i chuťový vjem – dle svého uvážení bonbón, rozinku, mandli, kousek jablka či mrkve… Uvidíte, jak najednou jazýček zabere úplně jinak a cvičení bude mnohem více bavit! Pozvěte se na pomoc oblíbené hračky, knížky, které baví. Hledejte tu nejlepší cestu pro Vaše dítě! Logopedie Vás může s Vaším dítětem spojovat, nikoli z Vás dělat soupeře na bojišti.
Pokud nezabere výše uvedené, tedy zorganizovat si logopedii jinak, pustit tlak a přizpůsobit cvičení zájmům a potřebám dítěte, je možné, že je problém hlouběji. Může se jednat o nezralosti v oblasti motoriky, vnímání vlastního těla či přetrvávající primární reflexy. To vše totiž může způsobovat situace, kdy dítě v podstatě ruší jeho vlastní tělo a neumožňuje mu se soustředit na cokoli nového. V takovém případě doporučuji dle potřeby vyhledat fyzioterapeuta, ergoterapeuta či odborníka, který se věnuje neurovývojové stimulaci, aby byly pro správnou řeč postaveny skutečně pevné základy. Každopádně řešení vždy existuje, jen může být někdy trochu jiné, než jsme si původně mysleli.
Inspiroval Vás článek?
S ČÍM MŮŽETE ZAČÍT JIŽ DNES?